От векове
учителят е бил уважаван човек – носителят
на уникалното знание, което ти би искал
да получиш, начинът ти да се сдобиеш с
него, много често единственият. Неговата
роля е била да изучи дадена материя,
след което да я предаде знанията на
своите ученици. Във времената, когато
малко хора са били грамотни, учителите
са били основен посредник при предаването
на натрупаните от човечеството знания
през поколенията.
С навлизането
на електронните технологии и най-вече
на интернет, на пръв поглед институцията
на учителя се обезсмисля. Вече почти цялото знание на човечеството е на един клик
разстояние, достъпно от дома на всеки
човек, разполагащ с компютър и интернет.
Защо тогава е необходим учител, когато
с един клик можеш да откриеш това, което
ти трябва?
Учителят като разпределител
Като учител по английски език, случвало
ми се е да ми кажат: “Ами те децата в
часа слушат песнички и гледат филмче,
то аз мога и вкъщи да им ги пусна, защо
да плащам на учител?”
Със същата логика можете да кажете –
ами че те книгите се продават свободно
в книжарницата, отивам и купувам книжки,
защо да плащам на учител? Добре, направете
го! Застанете в книжарницата и намерете
книгата, която е точно подходяща за вас
или вашето дете. Отворете YouTube и намерете
подходящата песничка, подходящото
филмче. Трудна задача, нали?
Ето тук идва първата роля на съвременния
учител. Той сам по себе си не е носител
на уникално знание, но е носител на
уникално умение да подбере подходящите
ресурси, да ви каже кое къде можете да
откриете, да ви упъти, докато се лутате
в огромното море от информация. Той знае
как да поставя знанието така поетапно,
че вие да го усвоявате свободно и да го
надграждате с лекота.
Добрият учител говори на вашия “език”,
вие го разбирате и той разбира вас.
Когато обучава деца, добрият учител се
превръща в дете – той мисли като тях,
играе като тях, борави с детските
познания, за да обясни дори необяснимото.
Учителят като мотиватор
Традиционното учене е сложен процес,
изисква усилия, концентрация, воля. И
съвсем естествено, човек инстинктивно
търси начини да си го спести. Това важи
както за малки, така и за големи. Но
докато при обучението на възрастен
човек, осъзнаването на нуждата и ползата
от полученото знание може да бъде до
голяма степен мотивация, то с обучението
на малки деца винаги тук трябва да дойде
на помощ учителят.
Основна функция на съвременния учител
е да мотивира своите ученици да получат
знанието, което той има да им предаде.
Той трябва да се превърне в партньора,
с когото на конкретния ученик му е
приятно да общува. Старата поговорка
“Насила можеш да вземеш, насила не можеш
да дадеш” важи с пълна сила и тук. Добрият
учител първо подготвя учениците си,
насочва интереса им към това, което има
да им даде и когато самите те го поискат
от него, урокът е преминал успешно.
Всяка възрастова група, а дори и всеки
отделен човек, има различни стимули и
начини за мотивиране. Едно тригодишно
дете ще се научи да говори на английски
като подражава на любимия си герой от
комикс или филмче; осемгодишният ще се
мотивира от това да получи повече точки,
показвайки по време на час, че е научил
повече от съученика си; тийнейджърът
ще се мотивира от възможността да общува
с други тийнейджъри по различни краища
на света, а възрастният ще запомня
най-лесно и бързо, когато темите, по
които говори, са близки до ежедневието
му. Добрият учител познава всеки свой
ученик, познава кой какво обича и кой
какво не обича. Той е много повече
психолог, отколкото един прост носител
на специфична информация. Неговата
работа е да достигне до душата на ученика
и да намери пътеката, по която да предаде
знанията.
Учителят като "обяснител"
Светът ни е устроен сложно. А съзнанието
ни не може да възприема сложните неща
в цялост, наведнъж. То трябва да си
изработи логическите връзки, да изгради
моделите, по които работи дадена наука.
Тук е третата важна роля на учителя. Той
трябва да обясни тези връзки и модели
достъпно и разбираемо, на езика на
ученика. Все още си спомням времето,
когато аз бях дете и в четвърти клас по
английски език учихме за сегашно просто
време. Запечатал се е в съзнанието ми
спомена как четях записаното от тетрадката
“Сегашно просто време се използва за
обичайно повтарящи се действия” и нито
една дума не влизаше в съзнанието ми с
конкретен смисъл. Много се мъчех да
разбера какво означават тези думи, но
така и останаха непонятни за мен към
онзи момент.
Добрият учител “слиза на нивото” на
ученика си и поднася информацията на
неговия език. Когато работя с малки
ученици, аз им казвам просто “Така
говорим, когато искаме да кажем за нещо,
което правим всеки ден или всяка седмица,
а не точно в момента”. А когато работя
със съвсем малки деца, просто си говорим
по картинки кой какво прави, питаме се
един друг и в нашия урок граматичните
правила нямат място.
Обществото
и учителите
Само до преди петнадесетина години,
когато аз самата бях още на ученическата
и университетската скамейка, преподаването
се изразяваше основно в това учителят
да излезе пред класа, да си разкаже
урока, а учениците да бързат да записват
думите му. Още тогава започваше да ни
залива силно негодувание, защо всъщност
е необходимо цялото това бързане и
водене на записки, при положение, че
същата тази информация е записана и в
редици книги, че същата тази информация
вече е достъпна и в интернет. Часът
преминаваше в упражнения по ръкопис, а
думите изобщо не стигаха до съзнанието
ми, защото бях съсредоточена в това да
запиша възможно най-много.
Не случайно този вид учители започват
да губят уважението на обществото.
Животът ни се променя, обществото се
променя, децата ни се променят и за да
постига желаните резултати в работата
си, учителят също трябва да възприеме
новата си роля. И ако искаме децата ни да получат нашите знания и опит и да надграждат над тях, трябва заедно да положим усилия да отговорим на техните нужди.
No comments:
Post a Comment